Antal besökare!

måndag 16 januari 2012

Hickory

I kväll har jag lärt mig något nytt som jag tänkte dela med mig av!
Hittade nämligen en USA sida med Hickory möbler.
Hickory är benämningen för ett slag av virke, som också kallas amerikansk valnöt!
Virket kan komma från olika arter i familjen valnötsväxter (tydligen finns det 17 olika arter)!
Gemensamt är virkets höga elasticitet!
Virket är relativt hårt, jämnt, segt och lätt att bearbeta, samt mycket hållbart! Färgen växlar från ljust till mörkt brunt!

På OLD HICKORY sida berättas det mer om hur trädet blir så fantastiskt bra att jobba med, så kolla in där om du är nyfiken!

Hickory virket användes tidigare till att tillverka golfklubbor!
De flesta trumpinnar är gjorda av hickory, även skaft till yxor!
Hickoryträ används ofta till grillning för att ge en rökdoftande smak!
Mitt mesta intresse är möblerna, det finns fler bilder på www.oldhickory.com

Greta Garbo urtjusig, på just en Hickory möbel!
En planta!

Den här gruppen på en härlig altan i Australien, att sitta och gunga i när vi tittar på våra fårhjordar ;)
Tur det är gratis att drömma!

1 kommentar:

Jess sa...

Nu blev jag lite allmänbildad så här på morgonen!
Kul att du hittade till mig så att jag hittade hit!