Antal besökare!

måndag 30 april 2012

Satt tidigare idag och bläddrade i Elle för Maj!

Italien...

...för bra många år sedan var vi i Rom tillsammans....!
En stor händelse i vårt liv, vi är mer vintermänniskor, som du säker vet, men Rom har blivit ett härligt minne!
Och kanske en plats att återvända till så småningom!

Minnen....


...Piazza Venezia, torget!
Vid torget ligger ett påkostat monument, det mesta
byggt i vit marmor, men det finns även en del
bronsskulpturer!

Monumentet byggdes för att hylla Victor Emanuel II,
som var den första kungen i ett enat Italien!
Det var en cool känsla och komma och gå bland låga gamla 
stenhus och plötsligt tornar monumentet upp, kritvitt, maffigt, 
från ingenstans, känns det som!
Värt att ses!
Colosseum
Det kan väl knappast inte finnas någon som hör talas om det här bygget!
Kan förkortas OBD (Ond Bråd Död!!!)
Men det är en "mäktig" byggnads-koloss!


Allra bäst minns jag söndagen innan vi skulle åka hem!
Vi tog oss ner till en marknad, inte långt från hotellet!
Det var fantastiskt, jag glömmer det aldrig!
Det fanns hur mycket gott som helst och vackra blommor!
Men vi kunde inte handla just någonting!
Men "Persikor" köpte vi, för det gick att äta upp =)
Om jag säger så här, något så gott tror jag aldrig jag ätit!
Där jag stod och sölade, sörplandes och mumsade med persikosaft rinnande ner efter hakan...
då bestämde jag mig, aldrig mer en" träig" persika i Sverige!
Och så har det blivit, så jag har den fantastiska känslan kvar av hur en riktigt god persika ska smaka!
 



               

Blir det Italien igen, så har jag hittat ett ställe som jag gärna skulle se "live"!
I Elle Maj 2012 guidas vi läsare till fem pastellfärgade fiskebyar!
En av dem är "RIOMAGGIORE"
Bilderna nedan är därifrån....
det är som man har hamnat i Alladin filmen eller nått!
Tänk att få strosa runt på det små gatorna i den här mysiga byn, sätta sig på
kvällen, njuta av ett lokalt vin och ljumma salta vindar!
Mmm...det tål att tänkas på...!





1 kommentar:

Sara Lundsten sa...

Det där stället i Italien verkar underbart, jag har en liknande bild som "låst skärm"-bild på min Iphone, nåt att drömma om...